انقلابِ قَلم

نقد،تبیین و تحلیل

انقلابِ قَلم

نقد،تبیین و تحلیل

بایگانی

برادران پشتو یا برادران عبرت ناپذیر

يكشنبه, ۱۴ شهریور ۱۴۰۰، ۰۹:۵۷ ق.ظ

🗒 برادران پشتو یا برادران عبرت ناپذیر

 

✍️ #زهرا_نجاتی

 بین سالهای ۹۳تا ۹۷، یکی از مستندسازان بنام ایرانی، درسفری به افغانستان، وتهیه ی مستندش پرده از تغییر رویه ی طالبان بر می دارد اما به خاطر ترس از اتهام تفرقه انگیری و  از این قبیل،  مستند هرگز پخش نمی شود.

افغانستان، کشور دوست وبرادر، کشوری که سالها درد ورنجش رابا جان ودل احساس کردیم، کشوری که همکلاس دختران وپسرانش نشستیم وفرزندانمان را نشاندیم، بعد از بیست سال غارت شدگی توسط #آمریکا همین چندروز قبل بدست نیروهای قبیله ی پشتون ازخود افغانستان، با کمترین خونریزی، آزاد شدـ

ظاهرا طالبان تغییر استراتژی داده و براساس استراتژی جدید قصد تغییر منش دربرخوردبا نیروهای داخلی وکشورهای همسایه ازجمله #ایران دارد.

این خبر در کنار نگاه کلی تری به کنشهای جهانی از جمله خروج آمریکا از منطقه، قاعدتا بایداین روزها را از شیرین ترین روزهای عمرمان می کرد.

ظاهرا طبق آنچه سخنگوی طالبان، ذبیح الله مجاهد و رییس دولت موقت طالبان اعلام کرده اند، خبری از کشت وکشتار نخواهد بود و حتی نیروهای همکار آمریکا در این مدت، شامل عفوعمومی خواهند شد.

اما تلخی صحنه هایی که جلوه هایی از ذلت  برادران افغان مارا به تصویر می کشد لذت  این پیروزی را از ما گرفته است.

در روزهای اخیر شاهد صحنه هایی مثل پرواز هواپیمای نیروهای آمریکایی همراه جماعتی از نیروهای افغان بوده ایم که به چرخها وموتور هواپیما آویزان شده اند وهلاکت بین آسمان و زمین را از اسارت بدست نیروهای افغان،  دوست تر می دارند.

یا اینکه صدها نفراز افغانها درقطر دریک سوله دور هم بایک حمام وتوالت سر می کنند.

درحالی که احتمالا اینها همان جان بدر برده ها از نبرد بین مرگ وزندگی بوده اند و پیش از این رویای زندگی در کاخهای آمریکا و امارات، در سر می پرورانده اند.

ونیز تصویر صدر نشینی سگهای آمریکایی در کنار خودشان و درانبار نشینی افغانهای پناه برده به دامن آمریکایی ها که همچون زن بابایی ظالم، بی مهرند.

اما هیچ تصویری در نگاه مادرانه ی من غم انگیزتر از تصویر پرتاب کودک شش ماهه مانند یک شی به دست نظامی های آمریکا، ننشسته است.

برادران افغان را به حکم انسانیت، هم کیشی و هم زبانی وهم مرزی، دوست می داریم اما دست حسرت می کوبیم و ناله ی وا أسفا برایشان سر می دهیم که ذلت نزد دشمن کافر غاصب را به عفو عمومی دولت خودی ترحیح داده اند و باز قصه ی پر تکرار و پر غصه ی امید به #غرب و آمریکا را تکرار می کنند، قصه ای که اگر هزاربار هم ازنو خوانده ونوشته شود،باز هم نتیجه اش ذلت،  شکست و حقارت خواهد بود.

 کاش این  پنبه از گوشها، برداشته شود و این درس عبرت هربار تلختر مرور نشود.

 

#یادداشت
#طالبان
#افغانستان

 

آدرس ما در پیام رسان ایتا:


https://eitaa.com/joinchat/1687224385C9d8b257e8f

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۶/۱۴
محمد هادی سمتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی